„Școala într-un singur schimb”
Motivația istorică a proiectului
Până
în 1945, școala românească a fost organizată, mai ales prin reforma lui Spiru
Haret, la fel ca și majoritatea școlilor moderne din lume. După 1945,
comuniștii au constatat o realitate contradictorie, și anume că avem un
învățământ modern, dar că el este deschis și accesibil doar celor care aveau
posibilitatea să-și trimită copiii la școală. Dorind să alfabetizeze cât mai
mulți copii, un act lăudabil și care scuza orice mijloace în acel moment,
comuniștii au hotărât cuprinderea tuturor celor care aveau nevoi educaționale
într-o formă de educație. Urmând acest demers, au constatat că școlile
existente sunt insuficiente pentru toți cei care doreau și trebuia să învețe
carte. Insuficiența spațiului școlar i-a determinat să treacă la organizarea
învățământului pe ture sau în schimburi. Acolo unde s-a ajuns la organizarea
activității școlare pe trei sau chiar patru schimburi, s-a făcut un mare bine
la mulți copii și tineri, dar, în același timp, s-a făcut un puternic rabat la
calitate.
Această
realitate s-a menținut și chiar s-a perpetuat, în toată perioada comunistă.
Trist este faptul că astăzi, la aproape 70 de ani de la acele măsuri, care
priveau în mare parte cantitatea, încă nu am reușit să depășim acel moment și
încă avem școli organizate, împotriva oricărei logici pedagogice, psihologice
sau medicale, în schimburi sau pe ture, ca o fabrică în regim de muncă
obligatorie din timpul comunismului.
Gândind
lucrurile după logica timpului pe care îl trăim, a organizării politice și
sociale pe care o promovăm, care are în prim plan demnitatea umană și
libertatea individuală, trebuie să spunem că școala trebuie organizată astăzi
într-o singură tură, înr-un singur schimb, astfel încât elevii să vină la
școală de dimineață (cine se trezește de dimineață, departe ajunge) și, după
educația formală, constând din predat și ascultat, să rămână la școală, să
servească o masă caldă, gratuit, subvenționată sau pur si simplu contra cost,
să-și facă temele sau să desfăsoare diferite activități sportive sau culturale.
Practic, în acest fel, elevul este reținut o mare parte a zilei în școală, nu
mai pierde timpul prin cartier, în fața televizorului sau a calculatorului,
este sub supravegherea cadrelor didactice și se reduce, astfel, dezinteresul,
indisciplina și abandonul. În același timp, activitatea elevului este corelată
cu activitatea părintelui, fiindu-i acestuia din urmă de un real ajutor. Astfel,
printr-o organizare modernă și eficientă a școlii, activitatea școlară
satisface cerințele elevilor, părinților și ale comunității.
Contextul și premisele proiectului:
În
cadrul legislației românești, trebuie să se facă distincție între educația
obligatorie și cea facultativă. Educației obligatorii trebuie să-i fie alocate
toate resursele pentru desfășurasrea ei în cele mai bune și civilizate condiții;
de succesul acestui segment al educației depide reușita tuturor celorlalte
forme de educație. Educația facultativă trebuie ancorată mai mult în realitate
și adaptată la cerințele pieței muncii, trebuie legată prin calificările
promovate de economie.
Educația
obligatorie, organizată ca o educației eficientă, trebuie să cuprindă educația
formală, masa, ca factor social și educativ, ca mijloc, nu ca scop, și educația
nonformală.
Educația
începe odată cu orele de la școală (educația formală) și trebuie să continue cu
activități educative care se desfășoară în afara clasei, a unor activități
opționale sau facultative (educația nonformală). Elevul este influentat atât de
ceea ce face la școala, cât și de activitățile din timpul liber, prin urmare
elevul trebuie atras spre activități intelectuale, fizice și culturale
organizate și planificate de școală după educația formală. Rămânerea elevului
într-un mediu educațional, organizat după orele de curs, face ca acesta să nu
mai ajungă singur în fața televizorului sau a calculatorului, să nu mai
rătăcească fără niciun rost pe străzi, să nu mai fie victima găștilor de
cartier.
O
variantă pentru cuprinderea elevilor într-o educație nonformală organizată și
planificată este organizarea studiilor într-un singur schimb, precum și
desfășurarea, după terminarea orelor, a unui program de tipul „Școală după
Școală”.
Legătura dintre educația formală și cea nonformală trebuie
asigurată printr-o masă caldă acordată elevilor. Masa nu trebuie să fie un scop
în sine, adică elevul să rămână la școală pentru a lua masa, ci trebuie să fie
un mijloc prin care elevul serveste o masă caldă la școală pentru a putea
rămâne la școală și pentru a desfăsura activitățile opționale și facultative
organizate și planificate de școală, la care doreste să participle, din proprie
inițiativă, sau la dorința familiei.
În
cadrul educației nonformale organizate și planificate de școală cu învățători,
profesori, psihopedagogi și psihologi școlari, un loc important trebuie să-l
ocupe „temele pentru a doua zi” pe care elevii este bine să le
rezolve la școală sub îndrumarea unui cadru didactic calificat. Realizarea
acestei sarcini în cadrul școlii îi lasă elevului mai mult timp liber acasă și
îi face mai ușoară misiunea părintelui, deoarece nu mai are grija temelor și îi
permite organizarea timpului liber rămas într-un alt mod, putând să aibă în
vedere și alte tipuri de activități cu rol educativ: joaca, distracția,
teatrul, filmul, etc.
În
cadrul activităților desfășurate în cadrul programului „Școală după școală”,
elevii pot să-și îmbunătățească cultura generală, citind într-o sală de lectură
special amenajată acestei activități, pot să învețe limbi străine în cadrul
cercurilor solicitate în acest sens de către părinți, pot să-și aprofundeze
cunoștințele la științele exacte și la științele umane, în cercurile organizate
în acest sens, la cererea părinților, pot să facă exerciții sportive și să facă
un joc sportiv, pot să învețe să cânte la un instrument muzical, pot să își
dezvolte calitățile artistice și estetice, pot urma cursuri de limbi străine,
pictura, modelaj în lut, teatru sau arte marțiale.
Practic,
elevul care merge 8-9 ani de zile în mod constant și unitar într-un astfel de
program, are o disciplină precisă, răspunde la necesitățile concrete de acțiune,
abstractizează prin extragerea de cunoștințe din practică, conștientizează
nevoile educaționale și are un succes școlar mai mare.
Avantajul
acestui sistem este siguranța mediului în care își petrece timpul elevul.
Faptul că persoanele, care coordonează grupul de copii, au pregătire
psihopedagogică, este o garanție în plus. Relaționarea cu ceilalți îl va ajuta
pe copil să-și dezvolte personalitatea și să-și facă prieteni atât prin joc, cat
și prin activități educative.
Un
alt aspect important pe care trebuie să îl avem în vedere atunci când ne gândim
la timpul școlarului este existența unui program zilnic, care să nu sufere
modificări de la o zi la alta. Nevoia de stabilitate în programul zilnic,
îmbinarea jocului cu temele și învățarea sunt esențiale pentru un elev de
școală generală. In momentul în care se simte în siguranță poate fi creativ și
poate explora mediul înconjurator fără probleme.
Justificarea necesității proiectului:
Părinții
au solicitat în repetate rânduri, inclusiv în timpul dezbaterilor privind
adoptarea Legii Educatiei Naționale, organizarea învățământului într-un singur
schimb. Părinții care își înscriu copiii în clasa pregătitoare doresc, în marea
lor majoritate, să-și lase copiii la școală după terminarea orelor; uneori
posibilitatea școlii de a oferi acest serviciu este un criteriu serios pentru
părinți în demersul lor de a alege o școală sau alta. De asemenea, părinții
elevilor care termină clasa a IV a la o școală care nu le poate oferi
posibilitatea unor cursuri organizate înainte de masă, chiar dacă au o părere
bună despre școala pe care au urmat-o, datorită faptului că un program școlar
organizat după masă nu se corelează cu activitatea lor profesională, hotărăsc
să se transfere la o școală care le oferă un program de dimineață și care se
corelează mai bine cu viata și activitatea profesională a familiei.
Programul
„Școală după școală” este important pentru că, în felul acesta, părinții pot
avea un control sporit asupra vietii copiilor lor, pot avea siguranța că, în
timpul serviciului lor, copiii sunt la școală și, ulterior, își pot petrece
timp liber, seara, în familie, împreună, îi pot implica pe copii în activități
extrașcolare vocaționale, pot avea seara un program de divertisment etc. Un
astfel de program ar îmbunătăți calitatea vieții de familie și a relației
părinte-copil, ar reconforta familia și, cel mai important, ar organiza într-un
mod disciplinat programul zilnic al copilului.
Descrierea proiectului:
Având
în vedere fapul că în spațiul urban din România se învață, în general, în două
schimburi, o schimbare de tipul organizării desfășurării cursurilor într-un
singur schimb ar pune, în primul rând, problema infrastructurii școlare, a
insuficienței spațiilor școlare existente, a dotărilor necesare desfășurării
unor activități educative. Pentru rezolvarea acestei probleme, se impune
stabilirea, pe baza normelor de construcție a clădirii, a capacității reale a
școlii, o corelare a spațiilor școlare existente cu numărul de elevi pe care
pot să-i primească, identificarea surplusului de elevi și extinderea spațiilor
existente sau construirea unor spații școlare noi, corelarea planului de
școlarizare și a planului de încadrare, toate în mod etapizat, cu realitățile
școlii, pentru realizarea obiectivului de a ajunge la un învățământ organizat într-o
singură tură, cu program pentru elevi și profesori pe parcursul întregii zile, cu școli deschise cu elevi și pentru elevi.
Înainte
de demarararea efectivă a proiectului, trebuie identificate spațiile existente
la nivelul municipiului București, pentru a se propune, ulterior, idei de
extindere a spațiilor existente acolo unde spațiul permite sau construirea unor
complexe școlare noi.
Sub
deviza „vrem o școală ca afară, dar o vrem la noi în țară”, comunitatea locală
trebuie să facă tot ce este politic, economic și educațional posibil, pentru a
avea o școală bine organizată, modernă, eficientă și în care să investească cu
încredere. Învățământul într-o singură tură oferă posibilitatea unui spațiu
școlar personalizat care poate contribui la cresterea calității actului
didactic, la realizarea unui scenariu didactic mai eficient, la rezultate
școlare mai bune. De asemenea, învățământul într-o singură tură duce la o mai
bună și mai eficientă administrare a spatiului școlar, la reducerea
semnificativă a distrugerilor, la creșterea duratei de folosință a mobilierului
școlar de la 3-4 ani la 8-10-15 ani, la o altă atitudine a elevilor față de
școală și, în cele din urmă, la economii financiare semnificative.
Realizarea
programului Școala într-un singur schimb,
presupune transformarea programelor de tipul Laptele si cornul într-o
veritabilă masă de prânz caldă pentru elevi la cantina școlii, precum și introducerea
unor programe de tipul „Școală după Școală” în incinta școlilor, în
care copiii să se poată juca, să-și facă temele sub o supraveghere de
specialitate, să beneficieze de consultanță și sprijin psihopedagogic. În
cursul serii, timpul rămas copilului va fi în întregime dedicat vieții de
familie, cu educația sa informală, cu libertatea de a se bucura de comunicarea
cu părinții și cu liniștea unei odihne necesare și binemeritate pentru toți
membrii familiei.
Pilotarea
unui astfel de proiect în câteva școli și replicabilitatea unor bune practici
și în celelalte școli ale municipiului va crește gradul de satisfacție al
părinților față de beneficiile școlii în viața copilului lor, va îmbunătăți
implicarea lor în viața școlii, va ameliora comunicarea dintre părinți și
școală, va contribui la îmbunătățirea rezultatelor școlare ale elevilor, la
creșterea interesului față de școală, la o importanță mai mare a școlii în
viața elevilor, la o vizibilitate mai mare a școlii în comunitate.
Avantajele proiectului:
§ asigură elevilor un program între
orele 8.00 și 17.00. Activitatea elevilor organizată în acest fel asigură
familiei un mare ajutor, deoarece elevii au un loc la școală, în timp ce
părinții lor sunt încă la muncă. Astfel, școala se mulează pe nevoiele imediate
ale comunității și sprijină efectiv familia;
§ asigură elevului un program zilnic
constant, unitar și planificat pe o perioadă mai mare de timp;
§ asigură elevului un context
educațional care îl apropie mai mult de școală și care îl ajută să se adapteze
mai ușor la nevoile și exigențele școlii;
§ alimentație sănătoasă la cantina
școlii;
§ supraveghere constantă între orele
8-17(16) zilnic;
§ suport de specialitate pentru
efectuarea temelor;
§ realizarea de activități extracurriculare
într-un mediu familiar;
§ confortul părinților care își știu
copiii în siguranță pe o perioadă bine determinată, care poate coincide, în
majoritatea cazurilor, cu programul lor de serviciu;
§ supliment de timp liber în cursul
serii pentru cultivarea unei vieți de familie satisfăcătoare pentru toti
membrii, cu posibilitatea alegerii dintr-o paletă largă de activități
extrașcolare, fără griji școlare.
Prof.
Pușcaș Ionel
Președintele
Comisiei de Educație PNL Sector 6
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu