vineri, 30 ianuarie 2015

„Școala într-un singur schimb”


Școala într-un singur schimb”

Motivația istorică a proiectului

Până în 1945, școala românească a fost organizată, mai ales prin reforma lui Spiru Haret, la fel ca și majoritatea școlilor moderne din lume. După 1945, comuniștii au constatat o realitate contradictorie, și anume că avem un învățământ modern, dar că el este deschis și accesibil doar celor care aveau posibilitatea să-și trimită copiii la școală. Dorind să alfabetizeze cât mai mulți copii, un act lăudabil și care scuza orice mijloace în acel moment, comuniștii au hotărât cuprinderea tuturor celor care aveau nevoi educaționale într-o formă de educație. Urmând acest demers, au constatat că școlile existente sunt insuficiente pentru toți cei care doreau și trebuia să învețe carte. Insuficiența spațiului școlar i-a determinat să treacă la organizarea învățământului pe ture sau în schimburi. Acolo unde s-a ajuns la organizarea activității școlare pe trei sau chiar patru schimburi, s-a făcut un mare bine la mulți copii și tineri, dar, în același timp, s-a făcut un puternic rabat la calitate.
Această realitate s-a menținut și chiar s-a perpetuat, în toată perioada comunistă. Trist este faptul că astăzi, la aproape 70 de ani de la acele măsuri, care priveau în mare parte cantitatea, încă nu am reușit să depășim acel moment și încă avem școli organizate, împotriva oricărei logici pedagogice, psihologice sau medicale, în schimburi sau pe ture, ca o fabrică în regim de muncă obligatorie din timpul comunismului.
Gândind lucrurile după logica timpului pe care îl trăim, a organizării politice și sociale pe care o promovăm, care are în prim plan demnitatea umană și libertatea individuală, trebuie să spunem că școala trebuie organizată astăzi într-o singură tură, înr-un singur schimb, astfel încât elevii să vină la școală de dimineață (cine se trezește de dimineață, departe ajunge) și, după educația formală, constând din predat și ascultat, să rămână la școală, să servească o masă caldă, gratuit, subvenționată sau pur si simplu contra cost, să-și facă temele sau să desfăsoare diferite activități sportive sau culturale. Practic, în acest fel, elevul este reținut o mare parte a zilei în școală, nu mai pierde timpul prin cartier, în fața televizorului sau a calculatorului, este sub supravegherea cadrelor didactice și se reduce, astfel, dezinteresul, indisciplina și abandonul. În același timp, activitatea elevului este corelată cu activitatea părintelui, fiindu-i acestuia din urmă de un real ajutor. Astfel, printr-o organizare modernă și eficientă a școlii, activitatea școlară satisface cerințele elevilor, părinților și ale comunității.

Contextul și premisele proiectului:

În cadrul legislației românești, trebuie să se facă distincție între educația obligatorie și cea facultativă. Educației obligatorii trebuie să-i fie alocate toate resursele pentru desfășurasrea ei în cele mai bune și civilizate condiții; de succesul acestui segment al educației depide reușita tuturor celorlalte forme de educație. Educația facultativă trebuie ancorată mai mult în realitate și adaptată la cerințele pieței muncii, trebuie legată prin calificările promovate de economie.
Educația obligatorie, organizată ca o educației eficientă, trebuie să cuprindă educația formală, masa, ca factor social și educativ, ca mijloc, nu ca scop, și educația nonformală.
Educația începe odată cu orele de la școală (educația formală) și trebuie să continue cu activități educative care se desfășoară în afara clasei, a unor activități opționale sau facultative (educația nonformală). Elevul este influentat atât de ceea ce face la școala, cât și de activitățile din timpul liber, prin urmare elevul trebuie atras spre activități intelectuale, fizice și culturale organizate și planificate de școală după educația formală. Rămânerea elevului într-un mediu educațional, organizat după orele de curs, face ca acesta să nu mai ajungă singur în fața televizorului sau a calculatorului, să nu mai rătăcească fără niciun rost pe străzi, să nu mai fie victima găștilor de cartier. 
O variantă pentru cuprinderea elevilor într-o educație nonformală organizată și planificată este organizarea studiilor într-un singur schimb, precum și desfășurarea, după terminarea orelor, a unui program de tipul „Școală după Școală”.
Legătura dintre educația formală și cea nonformală trebuie asigurată printr-o masă caldă acordată elevilor. Masa nu trebuie să fie un scop în sine, adică elevul să rămână la școală pentru a lua masa, ci trebuie să fie un mijloc prin care elevul serveste o masă caldă la școală pentru a putea rămâne la școală și pentru a desfăsura activitățile opționale și facultative organizate și planificate de școală, la care doreste să participle, din proprie inițiativă, sau la dorința familiei.
În cadrul educației nonformale organizate și planificate de școală cu învățători, profesori, psihopedagogi și psihologi școlari, un loc important trebuie să-l ocupe „temele pentru a doua zi”  pe care elevii este bine să le rezolve la școală sub îndrumarea unui cadru didactic calificat. Realizarea acestei sarcini în cadrul școlii îi lasă elevului mai mult timp liber acasă și îi face mai ușoară misiunea părintelui, deoarece nu mai are grija temelor și îi permite organizarea timpului liber rămas într-un alt mod, putând să aibă în vedere și alte tipuri de activități cu rol educativ: joaca, distracția, teatrul, filmul, etc.
În cadrul activităților desfășurate în cadrul programului „Școală după școală”, elevii pot să-și îmbunătățească cultura generală, citind într-o sală de lectură special amenajată acestei activități, pot să învețe limbi străine în cadrul cercurilor solicitate în acest sens de către părinți, pot să-și aprofundeze cunoștințele la științele exacte și la științele umane, în cercurile organizate în acest sens, la cererea părinților, pot să facă exerciții sportive și să facă un joc sportiv, pot să învețe să cânte la un instrument muzical, pot să își dezvolte calitățile artistice și estetice, pot urma cursuri de limbi străine, pictura, modelaj în lut, teatru sau arte marțiale.
Practic, elevul care merge 8-9 ani de zile în mod constant și unitar într-un astfel de program, are o disciplină precisă, răspunde la necesitățile concrete de acțiune, abstractizează prin extragerea de cunoștințe din practică, conștientizează nevoile educaționale și are un succes școlar mai mare.
Avantajul acestui sistem este siguranța mediului în care își petrece timpul elevul. Faptul că persoanele, care coordonează grupul de copii, au pregătire psihopedagogică, este o garanție în plus. Relaționarea cu ceilalți îl va ajuta pe copil să-și dezvolte personalitatea și să-și facă prieteni atât prin joc, cat și prin activități educative. 
Un alt aspect important pe care trebuie să îl avem în vedere atunci când ne gândim la timpul școlarului este existența unui program zilnic, care să nu sufere modificări de la o zi la alta. Nevoia de stabilitate în programul zilnic, îmbinarea jocului cu temele și învățarea sunt esențiale pentru un elev de școală generală. In momentul în care se simte în siguranță poate fi creativ și poate explora mediul înconjurator fără probleme.

Justificarea necesității proiectului:
Părinții au solicitat în repetate rânduri, inclusiv în timpul dezbaterilor privind adoptarea Legii Educatiei Naționale, organizarea învățământului într-un singur schimb. Părinții care își înscriu copiii în clasa pregătitoare doresc, în marea lor majoritate, să-și lase copiii la școală după terminarea orelor; uneori posibilitatea școlii de a oferi acest serviciu este un criteriu serios pentru părinți în demersul lor de a alege o școală sau alta. De asemenea, părinții elevilor care termină clasa a IV a la o școală care nu le poate oferi posibilitatea unor cursuri organizate înainte de masă, chiar dacă au o părere bună despre școala pe care au urmat-o, datorită faptului că un program școlar organizat după masă nu se corelează cu activitatea lor profesională, hotărăsc să se transfere la o școală care le oferă un program de dimineață și care se corelează mai bine cu viata și activitatea profesională a familiei.
Programul „Școală după școală” este important pentru că, în felul acesta, părinții pot avea un control sporit asupra vietii copiilor lor, pot avea siguranța că, în timpul serviciului lor, copiii sunt la școală și, ulterior, își pot petrece timp liber, seara, în familie, împreună, îi pot implica pe copii în activități extrașcolare vocaționale, pot avea seara un program de divertisment etc. Un astfel de program ar îmbunătăți calitatea vieții de familie și a relației părinte-copil, ar reconforta familia și, cel mai important, ar organiza într-un mod disciplinat programul zilnic al copilului.

Descrierea proiectului:

Având în vedere fapul că în spațiul urban din România se învață, în general, în două schimburi, o schimbare de tipul organizării desfășurării cursurilor într-un singur schimb ar pune, în primul rând, problema infrastructurii școlare, a insuficienței spațiilor școlare existente, a dotărilor necesare desfășurării unor activități educative. Pentru rezolvarea acestei probleme, se impune stabilirea, pe baza normelor de construcție a clădirii, a capacității reale a școlii, o corelare a spațiilor școlare existente cu numărul de elevi pe care pot să-i primească, identificarea surplusului de elevi și extinderea spațiilor existente sau construirea unor spații școlare noi, corelarea planului de școlarizare și a planului de încadrare, toate în mod etapizat, cu realitățile școlii, pentru realizarea obiectivului de a ajunge la un învățământ organizat într-o singură tură, cu program pentru elevi și profesori pe parcursul întregii zile, cu școli deschise cu elevi și pentru elevi.
Înainte de demarararea efectivă a proiectului, trebuie identificate spațiile existente la nivelul municipiului București, pentru a se propune, ulterior, idei de extindere a spațiilor existente acolo unde spațiul permite sau construirea unor complexe școlare noi.
Sub deviza „vrem o școală ca afară, dar o vrem la noi în țară”, comunitatea locală trebuie să facă tot ce este politic, economic și educațional posibil, pentru a avea o școală bine organizată, modernă, eficientă și în care să investească cu încredere. Învățământul într-o singură tură oferă posibilitatea unui spațiu școlar personalizat care poate contribui la cresterea calității actului didactic, la realizarea unui scenariu didactic mai eficient, la rezultate școlare mai bune. De asemenea, învățământul într-o singură tură duce la o mai bună și mai eficientă administrare a spatiului școlar, la reducerea semnificativă a distrugerilor, la creșterea duratei de folosință a mobilierului școlar de la 3-4 ani la 8-10-15 ani, la o altă atitudine a elevilor față de școală și, în cele din urmă, la economii financiare semnificative. 
Realizarea programului Școala într-un singur schimb, presupune transformarea programelor de tipul Laptele si cornul într-o veritabilă masă de prânz caldă pentru elevi la cantina școlii, precum și introducerea unor programe de tipul „Școală după Școală” în incinta școlilor, în care copiii să se poată juca, să-și facă temele sub o supraveghere de specialitate, să beneficieze de consultanță și sprijin psihopedagogic. În cursul serii, timpul rămas copilului va fi în întregime dedicat vieții de familie, cu educația sa informală, cu libertatea de a se bucura de comunicarea cu părinții și cu liniștea unei odihne necesare și binemeritate pentru toți membrii familiei.
Pilotarea unui astfel de proiect în câteva școli și replicabilitatea unor bune practici și în celelalte școli ale municipiului va crește gradul de satisfacție al părinților față de beneficiile școlii în viața copilului lor, va îmbunătăți implicarea lor în viața școlii, va ameliora comunicarea dintre părinți și școală, va contribui la îmbunătățirea rezultatelor școlare ale elevilor, la creșterea interesului față de școală, la o importanță mai mare a școlii în viața elevilor, la o vizibilitate mai mare a școlii în comunitate.

Avantajele proiectului:

§  asigură elevilor un program între orele 8.00 și 17.00. Activitatea elevilor organizată în acest fel asigură familiei un mare ajutor, deoarece elevii au un loc la școală, în timp ce părinții lor sunt încă la muncă. Astfel, școala se mulează pe nevoiele imediate ale comunității și sprijină efectiv familia;
§  asigură elevului un program zilnic constant, unitar și planificat pe o perioadă mai mare de timp;
§  asigură elevului un context educațional care îl apropie mai mult de școală și care îl ajută să se adapteze mai ușor la nevoile și exigențele școlii;
§  alimentație sănătoasă la cantina școlii;
§  supraveghere constantă între orele 8-17(16) zilnic;
§  suport de specialitate pentru efectuarea temelor;
§  realizarea de activități extracurriculare într-un mediu familiar;
§  confortul părinților care își știu copiii în siguranță pe o perioadă bine determinată, care poate coincide, în majoritatea cazurilor, cu programul lor de serviciu;
§  supliment de timp liber în cursul serii pentru cultivarea unei vieți de familie satisfăcătoare pentru toti membrii, cu posibilitatea alegerii dintr-o paletă largă de activități extrașcolare, fără griji școlare.


Prof. Pușcaș Ionel
Președintele Comisiei de Educație PNL Sector 6


0 comentarii:

Trimiteți un comentariu