Până în 1945
școala românească a fost organizată, mai ales prin reforma lui Spiru Haret, la
fel ca și majoritatea școlilor moderne din lume. După 1945 comuniștii au
constatat o realitate contradictorie și anume că avem un învățământ modern dar
că el este destinat și deschis doar unui grup restrâns provenit în mare parte
din rândul celor înstăriți. Dorind să-i alfabetizeze pe cei mulți și nevoiași,
un act lăudabil și care scuza orice mijloace în acel moment, au hotărât să-i
bage în școlile existente dar insuficiente. Insuficiența spațiului școlar i-a
determinat să treacă la organizarea învâțământului pe ture sau în scimburi.
Acolo unde s-a ajuns la organizarea activității școlare pe trei sau chiar patru
schimburi s-a făcut un puternic rabat la calitate. Trist este faptul că astăzi
la aproape 70 de ani de la acele măsuri care priveau în mare parte cantitatea,
încă nu am reușit să depășim acel moment și încă avem școli organizate,
împotriva oricărei logici pedagogice, în schimburi sau pe ture, ca o fabrică în
regim de muncă obligatorie din timpul comunismului. Școala trebuie organizată
într-o singură tură, astfel încât elevii să vină la școală la ora opt și după
educația formală, constând din predat și ascultat, să rămână la școală, să
servească o masă caldă, gratuit, subvenționată sau pur si simplu contra cost,
să-și facă temele sau să desfăsoare diferite activități sportive sau culturale.
Practic în acest fel elevul este reținut o mare parte a zilei în școală, nu mai
pierde timpul prin cartier, în fața televizorului sau a calculatorului, este
sub supravegherea cadrelor didactice și se reduce astfel dezineresul,
indisciplina și abandonul. În același timp activitatea elevului este corelată
cu activitatea părintelui, findu-i acestuia din urmă de un real ajutor. Astfel
printr-o organizare modernă și eficientă a școlii activitatea școlară satisface
cerințele părinților și ale comunității.
sâmbătă, 5 mai 2012
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu