Reforma școlii românești trebuia să
înceapă cu o reevaluare a educației preșcolare și a învățământului obligatoriu.
Cei de la PDL au intuit acest lucru, dar când s-au apucat să schimbe ceva, au ținut
cont de bani și nu de realități. Astfel, reforma dorită a devenit încă un pas
înapoi și astăzi avem o școală organizată cum nu se poate mai prost.
Până
în 1945 învățământul românesc s-a dezvoltat natural și uniform, este drept, nu
pentru toți, dar modern și eficient. Comuniștii, încercând să extindă educația
și să alfabetizeze populația, au găsit ca soluție pentru populația școlară
numeroasă și spațiul școlar insuficient, organizarea învățământului pe ture.
Pentru moment, soluția găsită la politica de alfabetizare se justifica, dar
păstrarea acestei politici până astăzi și transformarea alfabetizării în
politică de stat, a devenit o piedică în dezvoltarea modernă și eficientă a
învățământului românesc. Nu mai este alfabetizarea un scop, educația astăzi
presupune eficiență și modernizare.
Învățământul
pe ture este un retard organizatoric, după 1989 o formă de recunoaștere
indirectă a incapacității statului de a acționa conform noilor principii pe
care se baza, un semn că statul nu înțelege sau că nu dorește o educație
eficientă și modernă.
Învățământul
pe ture este o moștenire comunistă, oamenii s-au obișnuit atât de bine cu acest
lucru care le face rău, încât aproape cred că așa este normal. Doar atunci când
nu au cu cine să-și lase copiii, realizează că ceva nu este în regulă. Devin
nemultumiți când văd că propriii lor copii nu pot acoperi materia fără un efort
consistent din partea lor, sau când văd
că nu beneficiază de o dezvoltare complexă a personalității. Sunt de-a dreptul
răvășiți sau bulversați când nu reușesc să treacă examenul de bacalaureat și
devin disperați când văd că nu sunt capabili să se integreze profesional pe
piața muncii.
Învățământul
pe ture a fost pentru moment o soluție la efortul de alfabetizare, dar cu
timpul a devenit o justificare pentru o organizare a învățământului într-un
anumit spirit, acela al muncii neîntrerupte din fabrici și uzine, organizate
așa cum îi stătea bine unei asemenea munci, printre altele, pe ture. Practic,
plecând de la o încercare, s-a făcut o asociere periculoasă între activitatea
productivă și activitatea școlară, care a depășit limitele practicului din
educație și s-a extins asupra organizării întregului sistem de educație.
Astăzi,
după o ascundere tacită în spatele unui scop trecut și mai ales după o
acceptare a unei organizări colectiviste a educației, trebuie să reașezăm
învățământul pe principii moderne, să-i asigurăm o funcționare eficientă, să
facem o reformă în favoarea profesorilor, părinților și mai ales a elevilor.
1) Primul lucru pe care trebuie să-l aibă
în vedere o educație organizată corect este un învățământ organizat într-o
singură tură, un raport spațiu –elev corect. Astfel, toți elevii pot beneficia
de un program adecvat, care să respecte curbele de efort optime, care să
permită personalizarea spațiului școlar și diversificarea lui și care ar scoate
din lege aberații de genul ,,clasele terminale trebuie să înceapă programul de
dimineață”, parcă numai în ultimul an de școală trebuie să aibă un program
adecvat.
2) Al doilea lucru trebuie să fie
transformarea Școlii într-o instituție care să ofere elevilor posibilitatea să
rămână în perimetrul școlar cât doresc, cât au nevoie părinții sau cât își
permite școala. Astfel s-ar realiza o corelare între activitatea educativă a
elevului și activitatea profesională a părintelui, între Școală și nevoile
educaționale reale ale comunității.
3) Al treilea lucru care trebuie avut în vedere
este reconsiderarea priorităților în cadrul educației și punerea în centrul ei
a educației preșcolare, care trebuie să devină din ce în ce mai obligatorie și
pe învățământul școlar obligatoriu, care trebuie organizat modern și eficient.
Reforma educației ar trebui să aibă în vedere toate problemele de mai sus,
dar pentru că primele două necesită investiții și programe naționale ample care
să acopere deficitul de spațiu și mai ales de dotare, s-a centrat pe
restructurarea învățământului obligatoriu. Toate datele cereau acest lucru, de
la cele mai subtile considerații pedagogice până la legislația europeană.
Astfel, pentru reducerea decalajului dintre copiii care ajungeau în clasa a I
fără să aibă aptitudini și cunoștințe elementare și cei care deja știau să
scrie și să citească, pentru armonizarea legislației românești cu legislația
europeană, dar mai ales pentru coborârea vârstei de începere a învățământului școlar obligatoriu de la
7 ani la 6 ani, se impunea o schimbare, chiar o adevărată reformă. Pentru
justificarea acesteia a fost inventată celebra clasă pregătitoare.
Clasa pregătitoare, așa cum este ea astăzi organizată,
este, alături de măsura de desfiinţare a unor unităţi şcolare, cea mai mare
mizerie din istoria învăţământului românesc. Spun asta deoarece ea nu este
decât o răutate, o minciună şi o mare economie făcută pe
spatele educaţiei naţionale româneşti.
Prin transformarea grupei pregătitoare în clasă
pregătitoare, un an din învățământul obligatoriu de la şcoală este coborât
peste anul de grupă pregătitoare de la grădiniţă. Astfel, din punct de vedere
al încadrării cu personal didactic, dispare un an de studiu din educaţia
elevului, iar un alt an este redus la jumătate. Prin urmare, până aici reforma
este doar o economie de bani fără nicio raţiune pedagogică sau
educaţională.
Dacă am în vedere faptul că măsura de organizare a clasei
pregătitoare se justifica prin începerea şcolii, adică a clasei I, de către un
număr destul de mare de copii la vârsta de 6 ani, atunci văd că prin ordinul
MECTS Nr 3064 de aprobare a metodologiei de cuprindere a copiilor în clasa
pregătitoare şi în clasa I pentru anul şcolar 2012-2013, toţi copiii vor începe
clasa pregătitoare la 6 ani şi apoi toţi vor fi în clasa I – în mod obligatoriu
la vârsta de 7 ani. In aceste circumstanţe, trag concluzia că măsura nu a fost
decât o mare minciună, deoarece copiii, în loc să înceapă clasa
I la 6 ani, cum avea în vedere sensul
reformei, pe baza acestei legi pripite toți copiii vor începe clasa I la 7 ani.
Prin transformarea grupei pregătitoare în clasa I si
trecerea acesteia la şcoală, copiii trec de la un regim educaţional cu un
program între orele 8.00- 17.00 la un program între orele 8.00 şi 12.00, deci
la un program cu un cadru didactic mai puţin şi cu patru ore mai scurt, la un
program care sfidează nevoile educaţionale ale elevilor şi interesele
părinţilor. Din acest punct de vedere, legea a făcut un mare rău atât
copiilor şi părinţilor, cât şi şcolilor care nu au spaţiile şi condiţiile
necesare organizării claselor pregătitoare. Asta în logica în care, acolo unde
programul școlii este organizat pe ture, nu există spațiu școlar suficient.
În fața acestor probleme, în sensul reformei dorite și a
justificărilor ei, trebuia de la început precizat că învățământul obligatoriu
nu se referă doar la cel școlar, ci și la cel preșcolar, că învățământul școlar
obligatoriu începe la clasa I, la 6 ani, cu posibilitatea de amânare a acestei
date în urma unei evaluări psihosomatice la cererea părintelui, că preșcolarii
trebuie să urmeze obligatoriu de la 5 ani cel puțin un an de pregătire la grădiniță,
acest an fiind și condiție pentru înscrierea în clasa I. În acest fel se făcea
reformă, o reformă adevărată în sprijinul educației, în sprijinul părinților și
spre binele societății în general. Astfel se evita și aberația prin care se
face cerere de evaluare psihosomatică pentru a veni la școală, când copilul este
normal, bine dezvoltat și părintele își dorește acest lucru, situație în care
se evaluează normalitatea, dorința de a veni la școală. Asta în condițiile în
care o evaluare s-ar justifica acolo unde părintele crede că copilul lui nu
poate să vină la școală, nu este suficient de bine dezvoltat fizic și
intelectual. Astfel evaluăm normalitatea și nu lucrurile care nu sunt în
regulă.
În aceste condiţii, structura învățământului nu avea
nicio problemă, trebuia doar optimizat în școală raportul spațiu –elev, îmbunătăţite
condiţiile pentru elevi și profesori, îmbunătățite dotările materiale. În
concluzie, trebuie construite grădinițe şi şcoli după toate standardele
europene (sală de sport, sală de instrumente muzicale, sală de activităţi
culturale, sală de lectură, sală de mese-cantină), trebuia să se ia nişte
măsuri prin care să se asigure pas cu pas trecerea la un învăţământ organizat
într-o singură tură, organizarea după terminarea educaţiei formale a unor
activități didactice corespunzătoare, cantine în școli și servirea unei mese
calde pentru elevi, organizarea unor evaluări corecte şi introducerea
examenului de admitere obligatoriu la facultate.
Pentru moment, soluția la dilema legată de clasa pregătitoare este organizarea clasei pregătitoare, în anul
școlar 2013-2014, atât la școală cât și la
grădiniță, la școală începând de la 6 ani, iar la grădiniță, cu aceeași
programă, de la 5 ani, astfel începând din anul școlar 2014-2015, să se
termine clasa pregătitoare la școală și clasa pregătitoare de la Grădiniță,
începută la 5 ani, să înceapă clasa I la școală la 6 ani. Așa s-ar face reformă
în educație și învățământul s-ar dezvolta armonios pe structura existentă. Deci
era atât de simplu să începem reforma corect și să previzionăm o organizare
modernă și eficientă a educației.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu