marți, 28 mai 2019




Pe 18 aprilie 2019 a avut loc o ședință capitală pentru locuitorii sectorului 6. Spun asta, deoarece atunci s-a votat bugetul sectorului 6, pentru anul 2019. Ședința a avut o semnificație aparte pentru angajații primăriei sector 6, deoarece, prin sumele prevăzute pentru cheltuielile de personal pentru 2019, chiar dacă se păstrează, în unele locuri, cuantumul general al sumelor destinate acestor cheltuieli, prin creșterea numărului de angajați, valoarea bugetului raportată la angajat este mai mică, iar salariile scad.
Am început analiza bugetului comparând proiectul de buget din 2018 cu proiectul de buget din 2019. Astfel, bugetul general consolidat pe cheltuieli a fost in anul 2018 în suma de 1.231.452 mii lei, iar pentru 2019 s-a propus un buget de 1.453.262. Acest buget consolidat de cheltuieli a cuprins: bugetul local care a fost in 2018 în valoare de 910.104 mii lei, iar în 2019 de 882.601 mii lei; bugetul instituțiilor finanțate din venituri proprii și subvenții de la bugetul local în valoare de 141.855 în anul 2018 și 132.660 mii lei în 2019; bugetul creditelor interne în sumă de 7.443 in 2018 și 161.780 lei în 2019; bugetul creditelor externe în sumă de 172.050 mii lei în 2018 și 325.572 mii lei în 2019.

Bugetul general consolidat pe venituri, atât pentru secțiunea de dezvoltare, cât și pentru secțiunea de funcționare a fost pentru 2018 in suma de 1.224.674 mii lei și în sumă de 1.492.885 mii lei pentru 2019.

Acest buget consolidat de venituri a cuprins: bugetul local care a fost în 2018 în valoare de 903.326 în 2018 și 872.873 mii lei pentru 2019; bugetul instituțiilor finanțate din venituri proprii și subvenții de la bugetul local în valoare de 141.855 în anul 2018 și 132.660 mii lei în 2019; bugetul creditelor interne în sumă de 7.443 in 2018 și 161.780 lei în 2019; bugetul creditelor externe în sumă de 172.050 mii lei în 2018 și 325.572 mii lei în 2019.

Pe marginea acestor bugete propuse se poate vedea că suma creditelor interne și externe prezintă: pentru anul 2018 un grad de îndatorare de 14 06% din valoarea bugetului consolidat de venituri și 19,8% din valoarea bugetului local, iar pentru 2019 un grad de îndatorare de 32,6% din bugetul consolidat de venituri și 55,8% din bugetul local.
Pentru anul 2018 prezintă un grad de îndatorare de 14 05% din valoarea bugetului consolidat de cheltuieli și 19,7% din valoarea bugetului local, iar pentru 2019 un grad de îndatorare de 33,5 % din bugetul consolidat de cheltuieli și 55,2% din bugetul local.
Se vede clar că politica de investiții propusă la final de mandat se face în detrimentul unor cheltuieli făcute în contul viitorilor primari.
Fără să fie nevoie de un efort prea mare se vede de la distanță faptul că, atât bugetul de venituri, cât și cel de cheltuieli de pe anul 2019 este mai mic decât cel din 2018, deoarece creșterea bugetului de venituri este în 2019 cu 268.211 mii lei mai mare, iar a bugetului de cheltuieli cu 222.000 mii lei mai mare, dar împrumuturile interne și externe sunt în 2019 cu 307.859 mii lei mai mari decât în 2018. Deci, creșterea se datorează împrumuturilor și nu creșterii reale a productivității, a eficienței sau a unei administrări mai bune.
Graba realizării rapide a unor investiții pentru a crește și spala o imagine pătată după trei ani de investiții reduse scot în evidență numeroase cedări și pașii seriosi făcuți înapoi. Aceste minusuri se văd în cheltuielile de funcționare și cheltuielile de personal ale primăriei. Astfel, dacă pentru 2018 s-a propus la capitolul 51.02 suma de 47.525 mii lei, pentru 2019, la cheltuieli mult mai mari, s-a propus un buget de 47.525 mii lei. La capitolul 61.02 ordine publică și siguranță națională în 2018 a fost alocat un buget de 37.950 mii lei, iar pentru 2019 s-a propus și aprobat un buget de 37.200 mii lei. In principiu, un buget apropiat de cel din 2018, dar, dacă plaja bugetară este aceeași la niște nevoi mai mari, suma este sigur insuficientă pentru a păstra cheltuielile și calitatea serviciilor la același nivel.
La capitolul 65.02 Învățământ, pentru anul 2018 s-a propus un buget de 37.544 mii lei, iar pentru anul 2019 un buget de 17.279 mii lei. La nevoile curente ale educației, aceasta scădere este una dramatică, mai mult ca sigur ea se va reflecta negativ în administrarea și întreținerea unităților de învățământ. Sigur vom avea școli mai murdare, mobilier mai deteriorat, posibilități de amenajare a spațiului școlar mai reduse. Într-un final, o școală mai puțin atractivă și mai puțin plăcută.
Administrația școlilor, chiar dacă are o creștere a bugetului de la 13.839 mii lei la 20.582 mii lei, nu poate acoperi pierderile apărute datorită sumelor reduse de la bugetul primăriei pentru învățământ prevăzut la capitolul 65.02.
La direcția generală de taxe și impozite și taxe locale pentru anul 2018 s-a alocat un buget de 22.000 mii lei, iar pentru anul 2019, un buget de 19.517 mii lei. Aici este interesant faptul că cheltuielile cu personal pentru anul 2018 au fost de 14.100 mii lei, iar pentru 2019 s-au prevăzut 13.580 mii lei. Este clar pentru toată lume că aceste sume aplicate la un număr mai mare de salariați înseamnă reduceri salariale.
Făcând o sinteză, se poate spune că bugetul se cheltuie astfel:
Buget 2018 Cheltuieli Primărie 56.559 mii lei Buget 2019 Cheltuieli Primărie 47.525 mii lei
Buget 2018 Cap. 65.02 înv. 36.544 mii lei

(Investiții 32.994 mi lei)
Buget 2019 Cap. 65.02 înv. 17.279 mii lei
(investiții 10.779 mii lei)
Buget 2018 Adm. Școlilor 37.544 mii lei
Buget 2019 Adm. Școlilor 17.279 mii lei
Buget 2018 Unități de înv. 121.738 mii lei
Buget 2019 Unități de înv. 109.418 mii lei.
Buget 2018 DGASPC 234.548 mii lei
Buget 2019 DGASPC 205.000 mii lei .
În acest context, grupul politic al PNL a solicitat executivului să răspundă la următoarele întrebări:
1. Prin abrogarea HCLS 6 nr. 3/2018 și înlocuirea cu prezenta propunere constatăm că salariile scad la o parte din personal.

Dacă se dorește o scădere a coeficientului de salarizare, care este oportunitatea scăderii numai pentru unii? (de la pozitia 1-6 din Anexa 1 coeficienții rămân neschimbați);

2. De ce nu este prevăzut în preambul și HG 937/2018 (dacă coeficienții se aplică la minim/economie trebuie să se regăsească și baza de calcul);
3. La nivelul municipiului București, sectorul 6 are cele mai mici salarii. Aceasta este politica PSD de salarizare unitară a personalului, să tăiați tot de la cei care au cele mai mici salarii ? 
4. Prin programul de guvernare aveți stabilite cresteri salariale nu scăderi salariale. Cum realizați aceasta la nivelul sectorului 6 ?
5. De ce tot personalul angajat în primărie are grad prof. II și toate descentralizatele au grad prof. I ? Care este criteriul de departajare ?
6. Dacă la actualele salarii nu vă încadrați în bugetul propus, acesta ar fi trebuit ajustat fără să micșorați salariile aiv ca HG 937/2018 a fost adoptat în 07.12.2018, iar bugetul de stat pentru 2019 a fost aprobat în luna martie, timp suficient pentru calibrarea bugetului de sector;
7. Prin adoptarea acestui proiect se încalcă prevederile art. 6 lit c și d din Legea 153/2017. Solicităm un punct de vedere al secretarului primăriei asupra legalității acestui proiect de hotărâre.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu